Op vrijdag 28 juni 2024 organiseerde het lectoraat Future Urban Systems de werksessie “Rechtvaardige Energietransitie Vruchtenbuurt”. Vanaf 12 uur ’s middags verzamelden diverse betrokkenen, waaronder data-analisten, bestuursleden van energiecoöperaties, studenten, docenten en Vruchtenbuurt bewoners in De Haagse Hogeschool. De doelen van de werksessies waren duidelijk: kennis delen, resultaten bespreken en concrete vervolgstappen formuleren richting een eerlijke energietransitie voor de Vruchtenbuurt.

Lunch, opening en presentaties van data-analyse tot voorbeelden uit Europa

Na een informele lunch volgde een openingspresentatie waarin Rizal Sebastian en Fred zoller samen een samenvatting gaven van het lopende onderzoek. Hierna werden tussenresultaten gepresenteerd uit verschillende vakgebieden. Noelle Choong sprak over data-analyse en AI-tools voor een eerlijke energietransitie, terwijl Teodora Lazăr de werking van digital twins voor lokale energiesystemen uitlegde. Justin Pagden richtte zich op het Local4Local concept voor haalbare energiedeling en Dean Shenhav deelde zijn kennis over de lessons learned en best practices uit de literatuur over afspraken in Nederland en Europa voor eerlijke energiedeling.

Vier werksessies voor een rechtvaardige en duurzame energietransitie

De middag verliep verder in werkgroepen, waar deelnemers dieper ingingen op onderwerpen zoals samenwerking in de Vruchtenbuurt, ruimte- en energiedelen en gemeenschapszinvergroting. De werksessies boden elkaar de ruimte voor discussie en het bedenken van praktijkgerichte oplossingen. De Haagse Hogeschool (Hoofdlocatie Den Haag) speelde een belangrijke rol bij deze werksessie. Niet alleen als locatie, maar ook in de gesprekken over haar toekomstige betrokkenheid in de Vruchtenbuurt.

Plenaire terugkoppeling en netwerkborrel

Bij de plenaire terugkoppeling werden de vier werksessies verbonden tot een centrale visie op de energietransitie van de Vruchtenbuurt. De dag werd informeel afgesloten met een netwerkborrel, waarin de energie en werklust van de dag nog voelbaar was. Het was geslaagde werksessie richting een rechtvaardige en duurzame energietransitie voor de Vruchtenbuurt.

Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met Dean Shenhav (studentassistent).