Wijkagenten op social media: dilemma’s en uitdagingen op de digitale straat
Wijkagenten gebruiken steeds vaker Instagram, Twitter en Facebook om contacten te leggen in de buurt. Sommigen hebben duizenden volgers en zijn zo het visitekaartje van de politie. Hoe gaan ze daarmee om? Dat staat centraal in de digitale publicatie ‘Wijkagenten op social media’. Hierin deelt docent-onderzoeker Theo Zijderveld van het lectoraat Public Governance inzichten uit de wetenschap en verhalen uit de praktijk.
Met behulp van social media werken wijkagenten aan betere relaties en horen ze sneller wat er speelt. Want ook de straat en de buurt zijn in de afgelopen jaren sterk gedigitaliseerd. De inzet van social media biedt veel nieuwe uitdagingen en dilemma’s. Wijkagenten moeten laveren tussen de behoeften van de buurt, de regels en protocollen van de politieorganisatie en een sterk gepolariseerd medialandschap. Wijkagenten liggen op social media onder het vergrootglas van journalisten, politici en kritische burgers.
Balanceren
Uit het onderzoek blijkt dat de interactie op social media een balanceer-act is: wijkagenten moeten een balans vinden tussen zakelijk en informeel, werk en privé, openheid en privacy. Verder werkt onderlinge afstemming tussen wijkagenten over de inhoud van de berichten veel beter dan top-down sturing. Tenslotte is de inzet van social media absoluut niet zonder gevaar: berichten kunnen een eigen leven leiden, agenten kunnen te maken krijgen met scheldpartijen en beledigingen, of zelfs bedreigd worden via social media. Daarom is het nodig dat de politieorganisatie praktische wijsheid ontwikkelt om hier verstandig mee om te gaan en wijkagenten op een goede manier te ondersteunen.
Toch is de inzet van social media ontzettend belangrijk. Een van de wijkagenten zegt: “De jeugd kijkt steeds meer naar rolmodellen in de social media wereld. In de open wereld. En daar moet je zeker weten tussen springen. Want als je dat niet doet, dan verlies je ze gewoon.”
Meer lezen?
Download de publicatie ‘Wijkagenten op social media’ (pdf)