Hoe kunnen we je helpen?

  • Onderaan deze pagina vind je een lijst met veelgestelde vragen over aanmelden, toelatingseisen en collegegeld. Neem eens een kijkje, misschien staat het antwoord op je vraag hier tussen. Of bekijk deze pagina met alles over aanmelden en inschrijven.
  • Nog niet gevonden wat je zoekt? Neem contact op met onze afdeling Centrale Studenten Inschrijving. Dat kan via onderstaand contactformulier. Of bel op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur met 070 - 445 85 85.  Houd je studentnummer bij de hand zodat we je snel kunnen helpen.

Neem contact op

Vragen over de opleiding

Voor vragen over boeken, roosters, het aanvragen van vrijstellingen en andere studie-inhoudelijke zaken, kan je terecht bij de opleiding. Voor contactgegevens van de opleiding kijk je bij jouw opleidingspagina onder ‘praktische informatie’.

Al student

Ben je al student aan De Haagse? Veel informatie vind je zelf op Studentennet.

Postadres

Heeft de Centrale Studenten Inschrijving om bepaalde documenten gevraagd? Meestal upload je deze in ons administratiesysteem Osiris Aanmelding. Hebben we je gevraagd om originele documenten per post te sturen? Stuur deze dan naar:

De Haagse Hogeschool
t.a.v. Centrale Studenten Inschrijving
Postbus 13336
2501 EH Den Haag

Veelgestelde vragen (FAQ's)

Inloggen

1. Ik kan niet inloggen. Kunnen jullie me helpen?

Troubleshooting inloggen HHs-account/Osiris student
Ben je het wachtwoord van je HHs-account kwijt? Reset je wachtwoord via deze pagina. Lukt het daarna nog niet? Neem dan contact op met de FrontOffice FZ/IT via [email protected].  

Troubleshooting inloggen Osiris Aanmeld
Moet je documenten uploaden maar kun je niet inloggen? Of ben je je wachtwoord vergeten? Vraag zelf een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord aan via de homepage van Osiris AanmeldVolg deze instructies. Lukt het daarna nog niet? Neem dan contact op met de Centrale Studenten Inschrijving via dit contactformulier.

Let op: Osiris aanmelding werkt niet goed op smartphones of tablets! 

2. Mijn Studielink-account is geblokkeerd. Wat nu?

De Centrale Studenten Inschrijving kan de blokkade opheffen. Neem daarvoor contact op via het contactformulier.

3. Ik wil mijn adresgegevens wijzigen. Hoe doe ik dat?

Je correspondentieadres kun je zelf wijzigen in Studielink. Ben je binnen Nederland verhuisd en heb je je adreswijzigingen doorgegeven bij de gemeente? Dan krijgen we dat automatisch door.

Aanmelden

1. Hoe meld ik me aan voor een bacheloropleiding?

Meld je aan via Studielink. Na je aanmelding kijken we of je aan de toelatingseisen voldoet. Voldoe je aan alle toelatingseisen en heb je in Studielink aangegeven hoe jij het collegegeld gaat betalen? Pas dan ben je ingeschreven en mag je starten met je opleiding. Controleer de voortgang van je aanmelding via Osiris Student .

Lees meer over aanmelden en deadlines.

2. Wanneer starten de opleidingen aan De Haagse Hogeschool?

Opleidingen aan De Haagse Hogeschool starten één keer per jaar op 1 september. De aanmelddeadline is 1 mei 2024. Aanmelden doe je via Studielink. Er zijn uitzonderingen: de deeltijdopleidingen Voeding & DiëtetiekCommerciële Economie/Marketing ManagementAd Finance & ControlHBO-V deeltijd en de bacheloropleidingen Finance & ControlPABO en Social Work en de duale opleidingen HBO-V en Social Work starten ook op 1 februari. Aanmelden voor deze opleidingen is mogelijk t/m 15 januari 2025 (als je een buitenlandse vooropleiding hebt, dan heb je ook t/m 15 januari).

Lees meer over aanmelden. 

3. Is mijn inschrijving compleet?

Kijk in Studielink naar de status van je aanmelding. Ga naar ‘Mijn Opleidingen’ en ‘Status’. Staat hier ‘Ingeschreven’ dan is je inschrijving compleet. Ook in Osiris Student zie je wat je nog moet doen om je inschrijving compleet te maken. Voordat je toegang krijgt tot je HHS-account, moet je je eerst nog registreren voor Multi Factor Authenticatie (MFA). Gebruik hiervoor de stap voor stap handleiding: Registreren Multi-Factor Authenticatie.

4. Hoe weet De Haagse Hogeschool dat ik mijn vooropleiding heb afgerond? Is dit voldoende om mijn aanmelding compleet te maken?

Ben je geslaagd? Gefeliciteerd! Wijzig in Studielink je diplomagegevens naar ‘Diploma Behaald’. Voor inschrijving in het studiejaar 2024-2025 moet de vermelde slagingsdatum op je diploma 31 augustus 2024 of eerder zijn. Jouw middelbare school stuurt je diploma naar DUO, die de gegevens verwerkt in Studielink. De gewaarmerkte diploma’s, certificaten en cijferlijsten van je vooropleiding hoef je dus alléén te tonen wanneer je hierover van ons bericht krijgt. Dit moet vóór 1 september geregeld zijn. Punt 9; Vanaf 1 oktober 2023 kun je je in Studielink aanmelden voor het studiejaar 2024-2025. Specifieke informatie over deadlines staat op onze website.

5. Waar vind ik een Verklaring van Inschrijving?

Zodra je inschrijving compleet is heb je toegang tot je Verklaring van Inschrijving. Download zelf je Verklaring van Inschrijving van het huidige studiejaar in je Osiris Student  account.

  • Log in op Osiris Student .
  • Klik rechts bovenin op je profiel foto, vervolgens klik je op ‘Inschrijving Opleiding’ en dan klik je op ‘Verklaring van Inschrijving’.

 Heb je een Verklaring van Inschrijving van een ander studiejaar nodig? Stuur dan een mail (onder vermelding van je studentnummer) naar de Centrale Studenten Inschrijving via dit contactformulier.

6. Het is na 1 september maar ik wil me aanmelden voor een studie. Kan dat?

Na de start van het studiejaar op 1 september is het in principe niet meer mogelijk om nog te starten met een opleiding. Alleen in uitzonderlijke gevallen geeft de faculteitsdirecteur van een opleiding nog toestemming voor tussentijdse instroom.
Ook voor tussentijdse instroom meld je je aan via Studielink. Nadat we je inschrijfverzoek hebben ontvangen krijg je van ons een mail met het verzoek om een online motivatieformulier in te vullen in Osiris Aanmelding. Hierin leg je uit waarom je de deadline hebt gemist en waarom je denkt dat het (ondanks de gemiste studietijd) nog mogelijk is om aan te haken. Het online motivatieformulier wordt doorgestuurd naar de opleiding, waarna de faculteitsdirecteur zal besluiten over je toelating.

Let op: Heb je geen rechtmatig verblijf in Nederland of heb je een verblijfsdocument op basis van studie? Dan is het helaas niet mogelijk om tussentijds in te stromen.

7. Ik wil wisselen van studievorm (deeltijd/voltijd) of van studie. Hoe doe ik dit?

Wisselen van studievorm
Als je volgend jaar dezelfde studie in een andere variant wilt doen, dan moet je je opnieuw aanmelden via Studielink. Je kiest voor het eerste jaar, ook als je in een hoger jaar wilt starten. Je inschrijving wordt automatisch omgezet naar het juiste jaar.

Wisselen van studie
Wil je wisselen van studie? Dan kun je een aanmelding doen in Studielink. Heb je een aanmelding gedaan voor het nieuwe studiejaar vóór 1 mei? Dan kun je wisselen van studie tot en met 31 augustus. Wil je na 31 augustus wisselen van studie? Dan moet de faculteitsdirecteur toestemming geven (zie de vraag ‘Het is na 1 september maar ik wil me aanmelden voor een studie’).

8. Ik wil me inschrijven voor een hoger jaar. Hoe doe ik dit?

Ik ben er tussenuit geweest
Als jij er tussenuit bent geweest na het behalen van jouw propedeuse en je wilt verder studeren, dan meld je je aan voor het eerste jaar in Studielink. Ons systeem herkent dat jij in de hoofdfase hoort en plaatst je in deze fase. Als je jouw propedeuse op een andere hogeschool hebt behaald, dan bepaalt de opleiding over de toelating. Word je toegelaten, dan krijg je een Verklaring instroming hoofdfase.

Ik wil me inschrijven voor een opleiding die in afbouw is: SPH, MWD, CMV en oude ICT-opleidingen
Schrijf je in voor een hoger jaar in Studielink. Heb je deze opleidingen nog niet eerder aan De Haagse Hogeschool gevolgd en heb je dus geen propedeuse? Dan is hiervoor een Verklaring instroming hoofdfase nodig. Die vraag je aan bij de opleiding.

9. Ik wil me inschrijven voor het volgende studiejaar. Wat zijn de deadlines?

Vanaf 1 oktober 2022 kun je je in Studielink aanmelden voor het studiejaar 2023-2024. Specifieke informatie over deadlines staat op onze website.

10. Mogen familieleden informatie opvragen over mijn aanmelding/inschrijving?

Nee, dit mag helaas niet vanwege de privacy wetgeving. Ben je of word je student aan De Haagse Hogeschool en wil je graag dat iemand anders namens jou per mail of telefonisch informatie inwint, dan hebben we daarvoor jouw toestemming nodig. Dit betekent dat wij deze persoon informatie zullen geven over de status van je aanmelding/inschrijving en de inschrijfcriteria die op jou van toepassing zijn. Vul daarvoor dit webformulier in.

Toelatingseisen

1. Ben ik toelaatbaar met mijn vooropleidingen?

Neem een kijkje bij de toelatingseisen van de verschillende opleidingen en lees de pagina Toelatingseisen. Vraag niet beantwoord? Neem dan contact op met de Centrale Studenten Inschrijving via dit contactformulier.

2. Mijn vooropleiding voldoet niet aan de toelatingseisen. Kan ik zonder het juiste diploma beginnen aan een opleiding?

Als je op 1 september 2023 minimaal 21 jaar bent, kan je deelnemen aan het 21+ Toelatingsonderzoek. Check de pagina Toelatingseisen voor meer informatie.

3. Ik mis één of meer examenvakken? Wat nu?

Mis je één of meer examenvakken, maar heb je wel het juiste profiel? Dan heb je, zoals dat heet, een deficiëntie. Voor de wet moet je deze achterstand eerst inhalen, voor je aan de studie mag beginnen.

Meer informatie vind je op de pagina Toelatingseisen onder ‘Mis je een of meer examenvakken?’. 

4. Ik heb een buitenlands diploma. Ben ik toelaatbaar?

Om erachter te komen of je toelaatbaar bent dien je een inschrijfverzoek in via Studielink. Vervolgens ontvang je van ons een e-mail met het verzoek om je documenten te uploaden in Osiris Aanmelding. De Centrale Studenten Inschrijving zal je documenten beoordelen en kijken of je met je buitenlandse diploma toelaatbaar bent. Je moet óók bewijzen dat je de taal van de opleiding voldoende beheerst. Meer informatie vind je op de pagina Toelatingseisen onder ‘Taaleisen Nederlands’ en ‘Taaleisen Engels’.

Let op: Als je niet de nationaliteit hebt van een EU/EER-land of Zwitserland, dan heb je waarschijnlijk een verblijfsvergunning en/of inreisvisum nodig om in Nederland te mogen verblijven. Kijk voor meer informatie op onze Engelstalige webpagina Immigration and Visas.

Collegegeld

1. Ik heb een bewijs van betaald collegegeld (BBC) nodig

Volg je naast je opleiding bij De Haagse Hogeschool een minor of een opleiding aan een andere hogeschool of universiteit in Nederland en betaal je het wettelijke collegegeld? Dan kun je een bewijs betaald collegegeld (BBC) aanvragen. Je hoeft dan maar één keer collegegeld te betalen. Stuur een e-mail naar [email protected] met de volgende gegevens:

  • Je studentnummer.
  • De naam van de hogeschool of universiteit waarvoor het BBC moet worden aangemaakt.

Het document wordt binnen 5 werkdagen verstuurd naar het e-mailadres van de betreffende onderwijsinstelling.

Let op: Een BBC wordt maar één keer per studiejaar uitgegeven!

2. Hoeveel collegegeld moet ik betalen?

Meer informatie over de verschillende collegegeldtarieven vind je op onze pagina Collegegeld.

De overheid bepaalt het wettelijke collegegeld en wie er recht op hebben. Dit staat in de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. De Haagse Hogeschool bepaalt de hoogte van het instellingscollegegeld.

3. Ik ga stoppen met mijn studie. Hoeveel collegegeld krijg ik terug?

Per maand dat je ingeschreven staat betaal je 1/12 deel van het collegegeld. Nadat je je via Studielink hebt uitgeschreven wordt eventueel teveel betaald collegegeld binnen enkele weken teruggestort op je rekening.

Schrijf je je na 1 juni uit? Dan heb je geen recht op restitutie.

Meer informatie over uitschrijven en restitutie collegegeld lees je op Studentennet.  

4. Ik heb een Nederlandse verblijfsvergunning die recht geeft op het wettelijk collegegeld. Hoe kom ik in aanmerking voor het lagere tarief?

In sommige gevallen kom je op basis van je Nederlandse verblijfsvergunning in aanmerking voor het wettelijke collegegeld. Soms hebben we dan nog extra bewijsstukken van je nodig. Tijdens het aanmeldproces laten we je precies weten wat we van je nodig hebben.

Ben je al student aan De Haagse Hogeschool en verandert je verblijfsstatus waardoor je mogelijk recht krijgt op het wettelijk collegegeld tarief? Neem dan contact op met de centrale studenten inschrijving via dit contactformulier en stuur je bewijsstukken mee.

5. Mijn werkgever betaalt mijn collegegeld. Hoe regel ik dit?

Download het formulier garantieverklaring werkgever. Vul het formulier in, en laat deze ondertekenen en stempelen door je werkgever. Stuur de verklaring naar De Haagse (zie formulier voor instructies).

Kies bij het regelen van je (her)inschrijving in Studielink voor de optie ‘iemand anders betaalt mijn collegegeld’.

6. Ik wil mijn rekeningnummer wijzigen. Hoe doe ik dat?

Wil je het bankrekeningnummer wijzigen voor het afschrijven van je collegegeld? Vul het formulier eenmalige machtiging in. Mail het volledig ingevulde formulier naar de Centrale Studenten Inschrijving of lever het formulier in bij de Student Services Desk (contactgegevens bovenaan de pagina). Jonger dan 18 jaar? Dan moet jouw ouder/voogd toestemming geven.

7. Ik heb een betaling gemist. Wat nu?

Dat is afhankelijk van hoe lang je al achterloopt met betalen.

  • Bij een betalingsachterstand van één maand ontvang je een herinnering van onze provider PayByLink. Je krijgt dit bericht op het e-mailadres dat je in Studielink hebt opgegeven.
    Zorg voor directe betaling van de achterstand of neem contact op met onze studentdebiteurenadministratie ([email protected]).
  • Bij een betalingsachterstand van twee maanden, sturen we je een aanmaning. Bij het uitblijven van de betaling wordt je IT-account van De Haagse Hogeschool geblokkeerd.  Je hebt dan geen toegang meer tot de systemen van de hogeschool. Dit betekent bijvoorbeeld ook dat je niet meer kunt inschrijven voor of deelnemen aan tentamens en examens. Pas wanneer je het totale openstaande bedrag hebt betaald, wordt je account gedeblokkeerd.
  • Bij een betalingsachterstand van drie maanden ontvang je een ingebrekestelling en wordt je IT account geblokkeerd. Je hebt vanaf dit moment geen toegang meer tot de systemen.
  • Blijft de betaling alsnog uit dan geven we de volledige vordering over aan ons incassobureau. Dit geldt op dat moment ook voor alle toekomstige termijnen die nog voldaan moeten worden. De daaraan verbonden (buiten)gerechtelijke kosten en de rente zijn voor jouw rekening.

Conform artikel 5.5.6 van het Reglement inschrijving:

Zolang het verschuldigde college- of examengeld niet is betaald, wordt aan de student geen getuigschrift van het met goed gevolg afgelegd hebben van een examen uitgereikt, en wordt geen verklaring uitgereikt van de met goed gevolg afgelegde toetsen.

Bekijk het Reglement in- en uitschrijving.

Vragen? Stuur een e-mail (onder vermelding van je studentnummer) aan de studentdebiteurenadministratie: [email protected] of bel naar 070 - 445 88 63.

8. Wanneer wordt mijn collegegeld geïncasseerd?

In dit overzicht hebben we de data op een rijtje gezet waarop De Haagse Hogeschool de collegegeldtermijnen van je bankrekening incasseert. Ook het bedrag dat we op die data van je rekening afschrijven vind je erin terug.